torsdag den 11. juni 2015

Opbygning af røgeovn - 3.maj 2015


Endelig kom jeg igang med opbygning af min røgeovn - og dejligt at jeg kunne få hjælp at min mand som er tømrer til at vejlede mig i håndteringen af maskinerne og hvis skruemaskinen ikke ville som jeg ønskede den skulle gøre he he

Her måler jeg op hvor bred kassen må være - så mine riste passer ind


Opbygning af siderne, som er 3 stk terrassebrædder skruet sammen
med disse pinde som skal bruges til at ligge ristene på

Så blev den sidst side færdig

En lille udfordring da siderne var skruet sammen
var der ikke helt plads til at ristene kunne skubbes ind og ud
og jeg måtte have gang i sådan en bandit for at fræse ud med

Så kan ristene være der og ristene kan nu bedre skubbes ud og ind

Så er det bare i gang med rystepudseren og der kan monteres indmad
Yes hvor jeg er spændt på at se det nu….

Så er ovnen ved at være halvfærdig og jeg må nu over til smeden som er min mands bedste ven, for at han kan hjælper mig med med at lave en låge og monterer termometeret ligeledes er jeg opmærksom på at få ham fortalt at ovnen har brug for spjæld foroven og forneden til at kunne styrer varmen - spændende om jeg har fået ham fortalt det ordentligt he he

se lige ristene sætter fint og inkl. en rist til at hænge kroge på til ophæng af bacon m.m.

her ses drypbakker m.m.

varmeelementet til varmrøgning


Syntes selv det er super flot er så stolt

Her ses de forskellige kroge til ophæng af kød og fisk

Så er det bare den sidste del af ovnen der mangler og den er jeg ikke herre over - nu håber jeg bare at jeg har forklaret mig godt nok til Rasmus og at lågen bliver super

1 kommentar:

  1. Hej Chriatina
    Jeg vil bygge en røgeovn i træ og er kommet forbi din blog i min søgen på inspiration. Den er godt nok fin, den du har lavet.
    Vil du oplyse hvor du har købt rister, drypbakke og elvarmer til din røgeovn?
    På forhånd tak for hjælpen.
    Men venlig hilsen
    Rene Birk Laursen

    SvarSlet