I bogen Natur og Miljø i pædagogisk arbejde beskrives
Friluftsliv således ’ Friluftsliv kan betegnes såvel en lokal cykeltur til stranden
og hav som et større turprojekt i Sverige og Norge, hvori der indgår pakheste,
fjeldvandring og snehulebyggeri’ derudover
beskrives friluftsliv således ’ Hvis man blot er ude at kælke, flyve med
drage eller på skatteløb er begrebet friluftsaktivitet. [1]
Det handler om når man tænker på friluftsliv, at skabe det
fælles tredje. Begrebet det fælles tredje betegner fælles oplevelser,
interesser og arbejdsprocesser hvor to eller flere mennesker kan mødes om.[2]
I min opgave friluftsaktiviteter ønsker jeg at skabe det
fælles tredje, jeg inkludere mine børn i denne sammenhæng og vi skal i
fællesskab arbejde på en/flere aktiviteter som får os til at glemme tid og sted
og hvor følelsen om fællesskab, glæde og
flow i en arbejdsproces skabes.
Dette vil med fordel kunne bruges i andre sammenhænge end
sine egne børn og rent pædagogisk bruges naturaktiviteter og friluftsliv mange
steder i verden for socialisering af børn og unge.[3]
Det at bruge kroppen udendørs kan i sig selv have gunstige
effekter: Bevægelse kan forbedre organismens indre fysiologiske og biokemiske
tilstand. Stærk fysisk aktivitet kan reducere trykket af indre
følelsestilstande og krav til løsning af konkrete opgaver kan flytte
opmærksomheden væk fra daglige bekymringer og uheldige vaner.[4]
[1] Edlev,
Lasse (2008) side 189-190
[2] Edlev,
Lasse (2008) side 192
[3] Edlev,
Lasse (2008) side 80
[4] Edlev,
Lasse (2008) side 80