søndag den 8. februar 2015

Biotopopgave 5 - Friluftsaktiviteter, teori


I bogen Natur og Miljø i pædagogisk arbejde beskrives Friluftsliv således ’ Friluftsliv kan betegnes såvel en lokal cykeltur til stranden og hav som et større turprojekt i Sverige og Norge, hvori der indgår pakheste, fjeldvandring og snehulebyggeri’ derudover  beskrives friluftsliv således ’ Hvis man blot er ude at kælke, flyve med drage eller på skatteløb er begrebet friluftsaktivitet. [1]

Det handler om når man tænker på friluftsliv, at skabe det fælles tredje. Begrebet det fælles tredje betegner fælles oplevelser, interesser og arbejdsprocesser hvor to eller flere mennesker kan mødes om.[2]

I min opgave friluftsaktiviteter ønsker jeg at skabe det fælles tredje, jeg inkludere mine børn i denne sammenhæng og vi skal i fællesskab arbejde på en/flere aktiviteter som får os til at glemme tid og sted og hvor følelsen om fællesskab, glæde og  flow i en arbejdsproces skabes.

Dette vil med fordel kunne bruges i andre sammenhænge end sine egne børn og rent pædagogisk bruges naturaktiviteter og friluftsliv mange steder i verden for socialisering af børn og unge.[3]

Det at bruge kroppen udendørs kan i sig selv have gunstige effekter: Bevægelse kan forbedre organismens indre fysiologiske og biokemiske tilstand. Stærk fysisk aktivitet kan reducere trykket af indre følelsestilstande og krav til løsning af konkrete opgaver kan flytte opmærksomheden væk fra daglige bekymringer og uheldige vaner.[4]



[1] Edlev, Lasse (2008) side 189-190
[2] Edlev, Lasse (2008) side 192

[3] Edlev, Lasse (2008) side 80
[4] Edlev, Lasse (2008) side 80