Inden jeg gik i gang med denne opgave MUSEUMSOPGAVE havde
jeg det mål, at det skulle være noget jeg syntes var inspirerende og gav god
mening at arbejde videre med og sidst men ikke mindst håbede jeg på, at kunne
blive opslugt, hvilket jeg i den grad gjorde. Det jeg var så heldig med og
som jeg tænker at jeg formår er, at der er en rød tråd igennem nogle af mine
opgaver i VNT faget , hvor historien omkring 1800 tallet og fremad kommer i
spil. Dette vil kunne ses bl.a. i min jord til bord opgave 1 og 2 hvor jeg i
opgave 1 havde fokus på den måde de behandlede og forarbejdede komælk m.m. på
og hvorledes de danske gårde i 1800 tallet fremstillede rygeosten og mange andre oste.
På fattiggården havde de igennem alle årene fra 1874-1974 et spisereglement – dette vil jeg komme ind
på senere og som vil sætte afkast i mit værkstedforløb. GLÆD jer J
1.planlægning af
museumsbesøg
I vinterferien afholdte Forsorgsmuseet et af
deres årlige arrangementer hvor der tilbydes gratis rundvisninger på
Fattiggården. Ligeledes vil der være sjove og tankevækkende arrangementer hvor
der måske sluttes af med en evt. krydret fedtemad.
Desværre afholdt de arrangementet fra mandag til torsdag og
det havde jeg ikke være opmærksom på og da vi havde været på skiferie – og
havde valgt at kører hjem fredag aften og derfor havde mulighed for at komme
til museumsbesøget lørdag eller søndag.
Men da arrangementet kun var fra man-tor var rundvisningen
ikke mulig. Jeg blev dog informeret om at hver den sidste søndag i måneden
ville man også kunne tilbyde gratis rundvisning.
2. Første besøg
lørdag d. 21. Februar 2015
Den dag jeg valgte at besøge Forsorgsmuseet 1. gang havde jeg mine sønner Lui på 3,5 år
med og Geo på 8 år. Vi blev mødt af en rigtig sød og venlig medarbejder som
guidede os i, hvordan vi skulle gribe museet an for at få den bedste
oplevelse ud af det (og bonus på sådan en lørdag formiddag var at der var ingen
andre gæster end os).
Det var en dag hvor der IKKE var rundvisning og vi blev
udstyret med en ipad hvor vi havde muligheden for at følge 4 individuelle
forskellige fattige og deres historier.
Vi valgte Christian som var en ældre ”værdig” mand som uforskyldt
ikke havde mulighed for at forsørge sig
selv.
At være værdig eller uværdig beskrives så fint her J
Vi startede Christians historie på fattiggårdens nordlige
fløj hvor Arbejdsanstalten lå, og hvor de uværdige fattige skulle arbejde om
dagen. Mændene kunne væve eller sortere
ispinde til den lokale isfabrik . Fattiggården var nærmeste som en fabrik, De indlagte fattiglemmer
fungerede som arbejdere, der var ansat alle døgnets 24 timer.
Christians arbejde bestod af at sortere ispinde, dette
skyldtes at han knapt nok kunne se, men med denne hjemmelavede måleudstyr
havde han mulighed for at mærke sig frem til evt. brud eller om ispindene var for korte/lange.
På ipaden var opgaven også at sortere disse ispinde fra dvs. dårlig/gode. Via Ipaden fulgte vi hans liv fra dagene på
arbejdsanstalten og hvor han opholdt sig når han havde ”fri”
Efter gennemgangen af Christians liv, hvor vi på
daværende tidspunkt allerede havde brugt 1,5-2 timer, var især Lui på 3,5 år tålmodig brugt
op, han havde været med hele vejen og var vældig interesseret i, hvad man gjorde i
”gamle” dage. Vi valgte at tage hjem og kunne med sikkerhed planlægge et nyt
besøg i den nærmeste fremtid J
3. Andet besøg søndag d. 1. Marts 2015
Så kom dagen hvor der var mulighed for rundvisning og jeg glædede mig meget, min søn Geo på 8 år som havde været med på 1. besøg ville så gerne med igen og det lod jeg ham gøre.
Vores anden besøg på Forsorgsmuseeet var utrolig spændende, her blev der sat fokus på Fattiggården velbevarede sydlige fløj hvor der ikke er ændret meget siden 1974 som var Forsørgelsesafdelingen, det var her de værdigt trængende boede.
Vi startede i baderummet, hvor alle VÆRDIGE som UVÆRDIGE efter husorden §8 fra 1872 mødte af:
VED OPTAGELSE I ANSTALTEN MAA
VEDKOMMENDE UNDERKASTE SIG EN
NØJAGTIG UNDERSØGELSE OG RENSELSE.
LIGELEDES EFTERSEES ETHVERT FATTIGLEM
BAADE VED UDGANGEN OG VED TILBAGEKOMST;
MANDFOLK AF OPSYNSMANDEN
OG
FRUENTIMMERE AF OPSYNSKONEN
I dette baderum blev der fortalt historier hvor bl.a. fattiglemmerne sad i blød i flere timer for at få tøjet af, dette skyldtes at tøjet simpelthen var groet fast på huden og for mændendes vedkommen der havde hård på brystet og hvor de havde fiskenets undertrøjer på, måtte tøjet klippet af fordi hårene var groet ud igennem maskerne. De fattiglemmer som havde kræfter til det, var det muligt at komme i brusebad, dog var der ikke mange af dem der kunne fordi de enten var for syge eller afkræftet pga. underernæring.
Vi blev herefter fulgt ind i detentionscellen også kaldt Fuldebrummen
Her ses nogle af de mangenslag som døren fortæller selv den dag i dag |
Døren fortæller en virkelig historie hvor man til dato kan se de utallige sparke- og slagmærker som skyldtes frustrerede, vrede og indespærrede mænd. Her kryper historierne ind under huden.
Hængekøje med et lille tæppe - her var der ikke varmere end 14 grader og mindst 10 grader hele året |
Her kunne man sidde og spiste sit måltid |
pis potte |
det var her man blev anbragt hvis man ikke overholdt reglementet. Nogle af de regler som man havde som indskrevet fattiglem var følgende:
Alt på Fattiggården var nøje skemalagt, og der var regler for, hvornår fattiglemmerne arbejdede, hvornår og hvad de spiste, hvornår og hvor de skulle sove. De skulle ligeledes have tilladelse til at gå ude for murene for at søge arbejde eller besøge deres familie. Ofte blev regler dog brudt, og kreativiteten var stor, når de skulle omgåes. Der blev smuglet sprit eller brændvin ind i Fattiggården, så det kunne indtages i smug.
Fra 1940 kan man se en udførelig arbejdsplan og kostordning som blev vedtaget af Svendborg Byraads Sociale forvaltning d. 25. september 1940. I den stod der bl.a.
kl. 7:15 - skal der ståes op, senges redes og morgentoilette besørges
kl. 7:45 - spises morgenmad bestående af bygvandgrød, havregrød eller øllebrød med mælk
dertil kaffe med sukker samt 1 skive rug- sigte- eller Franskbrød med smør
osv.
Maden
Mange af de fattiglemmer, som blev indlagt på Fattiggården, havde ofte ikke spist ordenligt i månedsvis. De kunne være stærkt afkræftede og underernærede. Derfor var det vigtigt, at de fik en god og robust ernæring, mens de var på fattiggården. På den måde blev deres fysiske tilstand bedre, så de fik energi til at arbejde hårdt.
I spiserummet i Forsørgelsesafdelingen som ses på billedet her, hænger Spisereglementet fra 1912 stadig. Her kan man læse, hvad og hvor meget, de indlagte fik at spise.
Det er en af de ting som har inspireret mig til min værkstedspædagogiske forløb og hvor jeg vil beskrive mere om hvilke retter og hvad der iflg. reglementet var at forholde sig til
Nogle af de spørgsmål man kan reflektere over er både før og efter et besøg hos forsorgsmuseet følgende:
- - Hvordan blev fattige mennesker hjulpet i slutningen af 1800-tallet?
- - Hvad skete der med fattige og forældreløse børn for 100 år siden?
- - Hvor kunne gamle og ensomme eller syge mennesker bo?
Museet bidrager som jeg tidligere har nævnt sjove og tankevækkende arrangementer for både børn og voksne og kan endvidere bidrager til historieundervisning. Ligeledes er der mulighed for til private arrangementer at lave filmoptagelser, rollespil og meget meget mere.
Den pædagogiske linie omkring målgruppen er som jeg beskriver ovenover en målgruppe der både kan fange børn som voksne. Og som jeg selv har erfaret kan en mindre dreng på 3-4 år for noget ud af besøget. Jeg oplevede endda nogle uger efter, hvor Lui havde reflekterede over om der også havde været døre i gamle dage hvor de de fattige mon kunne trykke på knappen når man skulle ud og ind af dørene. Til det måtte jeg fortælle, at disse knapper var sat om for dem som kom i kørestol og som havde svært ved at gå og det desværre ikke var sådan i gamle dage.
Endvidere er der det tiltag især til børn at de gennem ipad har mulighed for at lege sig gennem fattigdommens historier som jeg personligt syntes er helt fantastisk.
Jeg tænker at med dette lille digt, som vi intenst bliver ført i hånden af forfatteren ind bag murene, gennem hverdag og magtesløshed, vil jeg afslutte min opgave.
DRÅBER
dråber
dråber der løber langs
ruden
matterer dit udsyn
jeg lægger hånden på
mærker strøm der er
mellem
ét dig og
ét mig
Kilde: Jasmin S. (2011) Fattigårdens sjæl